دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ |۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 9, 2024
حجت الاسلام محمد علی لیالی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: مشکلی که در حال حاضر در بحث جمعیت داریم این است که هنوز بخشی از جامعه آسیب ها و خطرات ناشی از کاهش جمعیت را باور نکرده و این مساله نگران کننده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر اهمیت و ضرورت دغدغه مندی همگانی در بحث جمعیت و تکثیر نسل ابراز داشت: مقام معظم رهبری از ابتدای دهه نود به طور مداوم هشدارهای لازم را نسبت به خطر کاهش جمعیت کشور ارایه نموده اند و این که کاهش جمعیت جوان چقدر می تواند برای مملکت ما آسیب زا باشد.

وی افزود: هر چند در این سال ها تلاش هایی برای حل این مشکل صورت گرفته و به این واسطه بارقه های امیدی نیز پدید آمده اما واقعیت آن است که همچنان این نگرانی به طور جدی وجود دارد که کشور در سال های آینده دچار گرفتاری های ناشی از کاهش جمعیت شود.

مدرس حوزه و دانشگاه همچنین گفت: این طور که کارشناسان و تحلیل گران بیان داشته اند، تا سال ۱۴۲۰، چیزی در حدود یک سوم جمعیت کشور را افراد سالمند تشکیل می دهند و این برای ایران اسلامی که می خواهد جامعه ای قوی و بانشاط برای دهه های متمادی داشته باشد، مشکل زاست.

وی خاطرنشان کرد: گرچه مشکلات اقتصادی در سال های اخیر نیز تا حدی بر مساله کاهش جمعیت اثرگذار بوده اما باید دانست که این همه ماجرا نیست و لذا نباید از تأثیر ابعاد فرهنگی، روانی و اجتماعی ماجرا غافل شد.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی گفت: هم نخبگان، هم رسانه ها، هم دستگاه های دولتی و حاکمیتی و هم تریبون داران باید مردم را نسبت به این خطر جدی آگاه کنند و حال آن که متأسفانه هنوز بخشی از مردم این خطر را درک نکرده اند که کاهش جمعیت جوان کشور چه آثار زیان باری در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... برای ما به همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha